Post-Holiday Blues

Posted in Fericire, Sanatate Mintala on 17 January 2022 by Malina Amanaloie , 0 Comments

E decembrie. E luna în care magia sărbătorilor de iarnă pune stăpânire pe fiecare dintre noi, indiferent de vârstă. Cu toții așteptăm nerăbdători acele zile de odihnă și distracție. Încercăm să rezolvăm sarcinile de serviciu, să le finalizăm la timp, astfel încât să putem savura liniștiți toate momentele frumoase care vor veni pe final de an.

Doar că, vrând-nevrând, există și ”reversul medaliei”. Există o serie de factori care pot ”umbri” farmecul sărbătorilor:

  • Agitația generală și pregătirea pentru evenimente determină o stare de stres ușor incontrolabilă
  • Multitudinea de sarcini asumate sau impuse, în familie sau la job, produc o stare de oboseală asociată
  • Imaginile publicitare, filmele cu tematică de sărbători, unde, evident, totul este portretizat ca fiind perfect, au ”darul” de a-ți induce așteptări nerealiste
  • Dezamăgirile și nereușitele cumulate pe parcursul anului, proiectele nefinalizate
  • Asumarea îndeplinirii unor obligații față de familie, prieteni, colegi, implică un anumit stres financiar pentru unii dintre noi
  • Tristețea provocată de faptul că în această perioadă nu putem fi alături de toate persoanele dragi
  • Si, nu în ultimul rând, láitmotivul acestor sărbători, alcoolul și mâncarea poate puțin cam peste măsură
Apoi, aceste sărbători se termină și te trezești, brusc, ca e început de an, că ești obosit, terminat, fără o direcție clară (deși cu nici o lună înainte, așteptai cu sufletul la gură acest final apoteotic, și, iată că a venit, dar cam pe nesimțite), cu angoasă în suflet, anxios și epuizat.

Este o perioadă în care parcă lumina zilei este absorbită de întuneric; iar vremea rece, umedă, îți neutralizează și ultima emoție pozitivă.

Luna ianuarie este considerată cea mai depresivă lună a anului, și e de înțeles: cerul este adesea de un gri apăsător, aerul rece, iar soarele îl vedem când și când. E luna în care, după toată zarva, după tot rollercoasterul de emoții trăit cu câteva zile în urmă, marea majoritate dintre noi intră într-un ”funk” sau depresie, și pare imposibil să funcționăm normal și să revenim la rutina noastră zilnică. Să nu mai zicem de revenirea la job, care pare aproape brutală. După perioada pregătirilor pentru sărbători, după momentele de relaxare și bucurie, ne întoarcem brusc la lucrurile cu care suntem obișnuiți. Și, de parcă nu ar fi suficient, de cele mai multe ori, alimentația din timpul sărbătorilor lasă urme care creează un disconfort major.

Pentru a diminua din starea asta neplăcută care e specifică lunii Ianuarie, există soluții care, aplicate, pot funcționa și facilita îmbunătățirea stării noastre de spirit:

  • Temperarea excesului de ”stare de sărbători” pentru o revenire mai rapidă și ușoară la starea de normalitate
  • Conectarea permanentă cu oamenii alături de care te simți confortabil
  • Limitarea interacțiunii pe rețelele de socializare (asta aș recomanda-o oricând). Inevitabil ajungi să faci comparații, doar că uiți că acolo sunt prezentate doar secvențele frumoase, nu și ansamblul
  • Rezervarea timpului pentru tine. În afara odihnei și îngrijirii personale, alocă-ți puțin timp să te pierzi într-o carte care are puterea să te scape puțin din realitatea care pentru moment pare cam sumbră; sau să vizionezi unul dintre filmele care zac pe lista ta fără de sfârșit de mult timp. Sau orice îți oferă puțină liniște.
  • Întocmirea unei liste de priorități reale te poate ajuta să revii cu picioarele pe pământ și să nu mai ai impresia că urmează să dea o avalanșă peste tine
  • O zi în plus de concediu nu strică nimănui
Probabil, cel mai mare impact îl reprezintă întoarcerea la job.Pentru a-ți crea o stare de bine, putem apela la o strategie (poate sună prea rigid, însă nu trebuie să fie ceva fancy, doar cât să ne mai ia puțin din greutatea de pe umeri):

  • Stabilirea unei liste cu obiective realiste din punct de vedere profesional, obiective ce pot fi realizate, poate să mai înlăture din anxietăți. Și că tot veni vorba de liste și obiective, e important să le formulăm, și setăm totodată, având în minte outcome-ul dorit, dar și identitatea și personalitatea noastră, fiind cât mai realiști și ușor îngăduitori cu noi înșine
  • Întocmirea și respectarea unui program. Este necesar poate mai ales pentru cei care își desfășoară activitatea în online
  • Pentru eliminarea stărilor de agitație, de stres, este bine să nu ne luăm asupra noastră mai multe task-uri decât putem duce, și, mai ales, să nu încercăm să fim într-o mie de direcții simultan. Să ne acordăm puțin răgaz și să fim puțin mai îngăduitori cu noi.
  • După cum am mai menționat, această perioadă poate fi de-a dreptul copleșitoare uneori. De aceea, dacă simți că ai avea nevoie de ajutor pentru a depăși situațiile de acest gen, poți oricând apela la persoane specializate. Psihologii de la Blue Monday România oferă ședințe de terapie gratuite în perioada 18-31 Ianuarie (mai multe detalii pe pagina lor de Instagram).

 

Chiar dacă este bruscă trecerea asta de la extaz la agonie, putem găsi mereu soluții (care funcționează pentru noi) pentru a gestiona situația, reușind astfel să reintrăm în starea de confort.


Loved this? Spread the word


About the Author

Malina Amanaloie

Related posts

World Happiness Report 2021

Read More
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

abonează-te la newsletter

Lasă-ți adresa de email mai jos

>