Gazdă sau musafir de sezon?

Posted in Risipa alimentara on 23 December 2021 by Diana Mone , 0 Comments

O întrebare pe care am primit-o cu toții când eram mici e: Tu ce vrei să te faci când vei fi mare? Nu știu voi, dar cel mai bun răspuns pe care l-am auzit a fost: musafir. Dar ce te faci dacă urmează să fii gazdă?


Dacă-ți place să organizezi evenimente pentru familia ta sau pentru grupul tău de prieteni, probabil știi că rolul de gazdă vine cu bătăi de cap și oboseală. Toți am experimentat asta măcar o dată. Și, de cele mai multe ori, la finalul evenimentului casa e întoarsă pe dos și rămâi cu leftovers (ro. resturi alimentare). Nu întotdeauna pare o afacere prea bună.


Dar înainte de a intra în detalii, haide să vedem ce impact are modul în care noi, ca și consumatori, privim mâncarea. Toți am auzit de termenul de risipa alimentară, însă ce înseamnă asta defapt? Sub acest termen putem include câteva idei generale. 

Să începem cu pierderile din industria alimentară: așa cum nicio persoană nu e perfectă, nici alimentele nu pot mereu sa atingă perfecțiunea, fie că vorbim de culoare, mărime sau formă; alimentele care nu sunt “în standarde”, adesea sunt aruncate înainte să plece de la producător. Alte alimente care ajung în magazine sunt, de asemenea, aruncate întrucât depășesc data limită până la care le este optim consumul sau pentru că nu arată atrăgător;

Însă cea mai mare risipă se face de către consumator și restaurante prin resturile pe care le aruncă. Pentru o imagine mai clară, e de ajuns să știți că în medie, anual, în Europa sunt aruncate în jur de 88 de milioane de tone de mâncare, echivalentul a 143 de miliarde de euro și peste 170 milioane tone de CO2. Vorbim de peste 170 kg de mâncare per persoană.

Sună un pic înfricoșător, dar hai să vedem ce putem face în privința asta. Păi.. să începem cu începutul!

Cum poți reduce risipa alimentară de sărbători?

Cumpărăturile


Oricât de mult ți-ar plăcea să mergi la cumpărături, sunt sigură că doar gândul de a sta în magazine, în îngrămădeala de sărbători, alături de alte sute de oameni, nu e un cadru ideal pe care vrei sa îl experimentezi din nou. 


Ce poți face în privința acestui lucru?

În primul rând, poți să-ți faci o listă exactă cu necesitățile tale. Fii realist cu estimările și evită să gătești prea multe feluri de mâncare sau cantități prea mari. Cum poți face asta? La o masă, în medie, unei persoane îi este recomandat să consume într-o porție: jumătate din porție legume sau salată, un sfert să fie proteine precum lactate sau carne, iar restul poate fi ocupat de carbohidrați (garnituri); bineînțeles, cu mențiunea că cantitățile diferă de la om la om, în funcție de dieta și preferințele alimentare, dar și de condiția fizică și nivelul de activitate. 

În al doilea rând, vezi ce produse din lista ta pot fi achiziționate din timp. Nu uita că există posibilitatea să găsești produse mai de calitate la producătorii locali, așa că într-o piață există șanse mari să găsești ingredientele necesare. Faci o plimbare, cunoști niște oameni drăguți și cumperi ce ai nevoie; cu proveniență din sătucul ăla mic de lângă orașul tău, de la tanti Maria, bătrânica vorbăreață din sat și nu de la mii de kilometri distanță.


Gătitul


Ne plângem adesea că e multă muncă dar, din nou, atât timp cât suntem conștienți de numărul de persoane și de ce cantități pot consuma aceștia, risipa si excesul ar trebui să fie reduse.


Gătește un număr limitat de feluri de mâncare și gândește-te din timp ce poți face cu resturile rămase. Fie că le împărți invitaților sau le păstrezi chiar tu, important e să știi cum și pentru cât timp poți depozita mâncarea în frigider sau congelator. Pentru asta îți recomand ghidul celor de la Food Waste Combat, de unde poți învăța multe lucruri noi. De asemena, poți face și donații: Banca de Alimente este o sugestie și cu siguranța vei găsi în fiecare oraș câteva locații care sunt gata să-ți accepte contribuția. Dar nu uita! Nu dona alimente expirate sau pe care nu le-ai consuma tu însăți.

O altă sugestie ar fi să încerci să gătești rețete care știi că o să-ți iasă. E un moment nepotrivit să experimentezi cu rețete noi, care au potențialul de a da greș, și astfel să ajungi să arunci mâncarea. Încearcă să faci rețete sigure, care știi că sunt plăcute de toți invitații, și astfel șansele de a rămâne cu prea multă mâncare scad considerabil. Important e timpul petrecut împreună și nu excesul de varietăți de mâncare. Avem astfel o șansă să nu ne șocăm în Ianuarie de acele câteva kilograme în plus care ne motivează să umplem sălile în prima lună din an.

Și dacă totuși pofta e mare și ai vrea placinta aia bună de la bunica și cozonacul de la cealaltă bunică, tocănița făcută de mama și ciorba făcută de acel unchi, îți sugerez o soluție mai bună care cred că le-ar plăcea și lor. Și presupune un efort considerabil mai mic. Cere-le rețeta! Fă niște poze la acel “caiet cu rețete” din familie sau adună-ți notițele în propriul document. Astfel vei perpetua acele gusturi familiare și, cu ocazia asta, poți să îți îmbunătățești și tu skillurile de bucătar. Le poți face pe tot parcursul anului, iar ei vor fi plăcut surprinși când le vei trimite poze cu creația ta, inspirată din cunoștințele lor.


Dacă te afli în cea de-a doua categorie menționată mai sus, cea de invitat, felicitări, mai puțin efort din partea ta. Dar hai sa vedem ce poți face tu pentru a reduce excesul nenecesar din perioada sărbătorilor.


Oferă-ți ajutorul

Da, acest lucru e o posibilitate și e mai ușor decât crezi. 


Dacă vizitezi niște prieteni, ajută gazda să plănuiască evenimentul. Fie poți participa la pregătiri, venind mai devreme, fie poți aduce un fel de mâncare gătit de tine. Astfel, munca amândurora va fi mai ușoară. Poți să te oferi să aduci și alte lucruri necesare, precum băutura sau decorațiunile. Și să nu uităm de curățenia de după, când poți ajuta gazda să strângă dezordinea de prin casă.


Dar să nu uităm de mesele în familie. Când vine vorba de excese la români, nimic nu descrie asta mai bine decât o masă de sărbători în familie. Ce poți face tu în această situație? 

Păi hai să vedem. Deși pare o misiune imposibilă, mamele pot fi convinse sa nu facă 7 feluri de prăjituri și 5 feluri de mâncare. Repet, există această posibilitate, trebuie doar dusă un pic de muncă de convingere. Le poți mulțumi din timp pentru efortul pe care sunt dispuse să îl facă și să le sugerezi să reducă numărul de preparate. Acest lucru rămâne valabil și în cazul în care urmează să primești pachete de acasă. Fii pregătit să nu arunci mâncarea, consumă ce poți sau folosește una dintre metodele menționate mai sus. Dacă mergi la rude cărora le-ai lipsit, cu siguranță vei primi niște bucate pentru acasă. Pregătește-te din timp cu niște caserole.

Și da, e Decembrie din nou. Unde a trecut anul, vă întrebați? O întrebare bună, aș zice. Dar privește partea plină a paharului: avem un an în plus de experiențe noi, pozitive sau negative, dar experiențe din care am învățat multe.


Pentru iubitorii de sărbători e un moment mult așteptat, bucură-te de aceste momente. Da, la tine ma refer, iubitor de colinde și brad împodobit încă de la 1 decembrie. Iar pentru cei care nu se afla în această categorie: toți avem nevoie de o pauză, deci fă ce poți mai bine cu timpul tău și petrece-l alături de cei dragi ție, având grijă și de planetă prin micile decizii pe care le poți face sărbătorile acestea. 

Loved this? Spread the word


About the Author

Diana Mone este o persoana care adesea îmbina interesul pentru scris, design și arte cu înclinația pentru domeniul tehnic, ceea ce îi definește formarea și cariera. Din anii de voluntariat, a înțeles impactul pe care fiecare dintre noi putem să îl avem asupra oamenilor din jur cât și asupra mediului înconjurător. Adeptă a schimbărilor mici dar de impact pe termen lung, încearcă să găsească rezolvări la problemele ce ne înconjoară, într-un mod cât mai eficient dar totodată cu grijă și respect pentru natură .

Diana Mone

Related posts

Gazdă sau musafir de sezon?

Read More
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

abonează-te la newsletter

Lasă-ți adresa de email mai jos

>